| گفتار درمانی | |
| مسئول : سرکار خانم صوفیا عزیزی | |
|
❁ ❁ ❁ ❁ ❁ 02435528001-3 داخلی 235 |
مدرک تحصیلی:کارشناس گفتار درمانی
محل دستیابی: طبقه دوم![]()
- معرفی بخش :
گفتار درمانی یکی از رشته های علوم پزشکی در شاخه توانبخشی است که به بررسی اختلالات گفتاری و زبانی و بلع می پردازد. وظایف آسیب شناس گفتار و زبان عبارتند از: ارزیابی، شناخت و تشخیص اختلالات گفتاری و ارائه درمان مناسب که با تکیه بر تمرین و تکنیک های درمانی، به ویژه مشاوره بانزدیکان بیمار، در رابطه با چگونگی تداوم تمرینات در منزل، پایه ریزی میگردد.
حیطه فعالیت:
تاخیر در رشد گفتارو زبان
اختلالات تلفظی و تولیدی
اختلالات بلع درکودکان و بزرگسالان
اختلالات صوت (صدا) و گرفتگی صدا
لکنت
اختلالات یادگیری
آسیب شنوایی
آفازی (اختلالات گفتارو زبان پس از سکته مغزی)
دیزارتری)گفتارفلجی)و اپراکسی
شکاف کام و لب
بیش فعالی
اوتیسم
کم توانی ذهنی
سندروم ها
بیماران MSو,ALSپارکینسون
نکته حائز اهمیت در درمان این اختلالات، مداخله زود هنگام و به هنگام می باشد!
چه کسانی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟
افرادی که به خدمات گفتار درمانی نیاز دارند، در طیف سنی گسترده ای قرار دارند. از نوزاد تازه متولد شده ی نارس تا یک فرد ۹۰ ساله ای که پس از سکته مغزی توانایی صحبت کردن را از دست داده است.
به طور کلی هر فردی (در هر سنی) که در ارتباط برقرار کردن بخصوص از طریق گفتار و زبان مشکل داشته باشد نیاز به مراجعه به گفتاردرمانی دارد. البته در کودکان زیر ۶ سال توانایی برقراری ارتباط با توجه به سن آنها تعیین می شود.
افراد دارای لکنت، افراد دارای مشکلات تلفظی، افراد اوتیستیک (اوتیسم) ، افراد کم توان ذهنی، افرادی که مشکل در خواندن و نوشتن و ریاضیات دارند، افراد دیزآرتریک و آپراکسیک، افراد دارای مشکلات شنوایی، افراد دارای شکاف کام و لب، افراد دارای اختلالات صوتی (مثل صدای خش دار و گرفته) ، افراد دارای سرطان حنجره یا سرطان زبان یا سرطان گردن، کودکانی که دچار تاخیر در گفتار و زبان هستند و دیر به صحبت کردن می رسند، افرادی که پس از صدمات مغزی (مانند سکته مغزی، تومور مغزی، ضربه مغزی، دمانس و…) دچار مشکلاتی در حیطه گفتار و زبان و بلع شده اند، بیماران MS، بیماران پارکینسون، بیماران ALS، افرادی که به دلیل مشکلات تنفسی دچار اختلالات گفتاری شده اند، نوزادانی که نارس هستند یا دچار یک بیماری خاص هستند و در مکیدن و بلع شیر مشکل دارند، کودکان دارای بیش فعالی ، افراد دارای سندروم داون و برخی سندروم های دیگر مانند سندروم ویلیامز و … باید جهت ارزیابی و درمان به گفتاردرمانگر مراجعه کنند.
مراجعین باید درنظر داشته باشند، بسته به شرایط توانخواه ممکن است برخی مداخلات گفتاردرمانی نیاز به زمان بیشتری داشته باشند تا به نتیجه برسند و شرط لازم برای مشاهده پیشرفت، تداوم درمان است.
وظایف گفتاردرمانگر
- ارزیابی مراجعان و گرفتن تست های مختلف برای تشخیص مشکلات خاص آنها
- برنامه ریزی جلسات درمانی مراجعان
- انتخاب مناسب ترین روش های درمانی با توجه به شرایط هر فرد مراجعه کننده و اجرای آنها
- حمایت و پشتیبانی از مراجعان در مواقع لزوم
- همکاری نزدیک با سایر متخصصان ( مانند پزشک، شنوایی سنج، کاردرمانگر ،روانشناس ، معلم و ...) برای رسیدن به نتایج درمانی بهتر ودرصورت نیاز ارجاع دهد.
- راهنمایی والدین یا اطرافیان در خصوص روش های حمایتی آنها نسبت به فرد
- آموزش روش ها و توصیه های پیشگیرانه به کودکان، مادران، معلمان و ...
زمان مراجعه به گفتاردرمانی:
زمان مراجعه به گفتاردرمانی با توجه به سن و اختلال مربوطه متفاوت است. اما باید به “زمان طلایی” توجه ویژه ای داشت، یعنی فردی که به درمان نیاز دارد در سریعترین زمان ممکن باید درمان وی شروع شود. والدین عزیز زمانی که احساس کردید کودکتان از معیار طبیعی در هر سنی عقب تر است حتماً به یک آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه نموده و مشاوره های لازم را از آن ها دریافت نمایید.
